آموزش تایپوگرافی حروف فارسی در فتوشاپ

ایپوگرافی چیست؟ تایپوگرافی هنری است که در آن طراح می‌کوشد با تغییر عناصر متن، مثل اندازه، فاصله حروف، شکل حروف، فاصله خطوط، پاراگراف بندی و مواردی از این دست زبان بصری برای تایپ به وجود آورد. تایپوگرافی در طیف گسترده‌ای از امور هنری، مثل ساخت تیتراژ فیلم، طراحی گرافیک، طراحی کتاب‌های کمیک، طراحی مالتی مدیا و… کاربرد دارد. تایپوگرافی با خطاطی و دست‌نویس تفاوت دارد، هر چند طراح تایپ می‌تواند از خط و دست‌نویس نیز برای تایپوگرافی بهره ببرد.

آموزش تایپوگرافی حروف فارسی در فتوشاپ

ایپوگرافی چیست؟ تایپوگرافی هنری است که در آن طراح می‌کوشد با تغییر عناصر متن، مثل اندازه، فاصله حروف، شکل حروف، فاصله خطوط، پاراگراف بندی و مواردی از این دست زبان بصری برای تایپ به وجود آورد. تایپوگرافی در طیف گسترده‌ای از امور هنری، مثل ساخت تیتراژ فیلم، طراحی گرافیک، طراحی کتاب‌های کمیک، طراحی مالتی مدیا و… کاربرد دارد. تایپوگرافی با خطاطی و دست‌نویس تفاوت دارد، هر چند طراح تایپ می‌تواند از خط و دست‌نویس نیز برای تایپوگرافی بهره ببرد.

  • ۰
  • ۰

چند سال گذشته برای طراحان گرافیک ایرانی  تایپوگرافی حروف فارسی در فتوشاپ بسیار هیجان انگیز بوده است. با توجه به اینکه طراحی ایران توجه بین المللی بیشتری را به خود جلب می کند ، طراحان گرافیک با چالش ها و جوایز جدید روبرو می شوند. در زمستان 2002 ، نمایشگاه پوستر توسط طراحان گرافیک ایرانی با نام "Un Cri Persan" (یک فریاد فارسی) در شهر اچیرولز به عنوان بخشی از ماه طراحی گرافیک در فرانسه برگزار شد. در این نمایشگاه آثار زیادی به نمایش گذاشته شده است که تقریباً به مدت دو دهه به طریقی از کانون توجه کانونها فرار کرده است. از آن زمان تاکنون طراحان گرافیک ایرانی ، که بسیاری از آنها قبلاً در سطح بین المللی شناخته شده اند ، بیشتر جادوی خود را با سایر نقاط جهان به اشتراک گذاشته اند.

یکی از ویژگی هایی که باعث می شود طراحی گرافیکی کنونی ایران منحصر به فرد باشد ، تایپوگرافی آن است. این کشور از تاریخ غنی هنرهای تجسمی برخوردار است و علاوه بر این ، بخش بهتری از این میراث شامل خوشنویسی است. در طول زمان خوشنویسی در حال اختراع و اختراع خود بوده و بر سایر اشکال هنری نیز تأثیر گذاشته است. ترکیب خوشنویسی در معماری اسلامی نمونه بارز این اتحادیه است. در زمان های اخیر این گنجینه های زیبایی و هارمونی الهام بخش نقاشان ، مجسمه سازان و به ویژه: طراحان گرافیک است.

در مقایسه با اروپا و آمریکای شمالی ، خوشنویسی نوعی هنر بسیار رایج و کاربردی در ایران و در بیشتر کشورهای دیگر در این منطقه است. می توانید حداقل یک قطعه خطاطی را که بر روی دیوارهای اکثر خانوارهای ایرانی آویزان است ، مشاهده کنید.

شاید اینها دلایلی باشد که ترسیم خط جایی که خطاطی به پایان می رسد و تایپوگرافی حروف فارسی  شروع می شود ، آسان نیست. برخی از شاهکارهای طراحی ایرانی غالباً نتیجه همکاری بین یک طراح و خطاط است. یکی از نمونه های کلاسیک چنین همکاری هایی ، آرم موزه رضا عباسی است. مرحوم مرتضی ممایز (2005-2005) از خطاطی درخشان استاد خطاطی استاد ایرانی ، محمد احصایی ، برای ایجاد این آرم در سال 1976 استفاده کرد.

 

https://maktabtv.com/Courses/typography/

محمد احصایی با استفاده از زیبایی شناسی سنتی مختلف ، آرمهای بسیاری ایجاد کرده است. «نقاشی های خوشنویسی» او به دلیل ترکیبات پیچیده آنها بسیار مورد ستایش است. احسایی در بسیاری از آثار خود جوهر نامه ها و ترکیب های سنتی را استخراج کرده و از آنها برای خلق آثار انتزاعی استفاده کرده است که از نظر لحن و شخصیت کاملاً غیرقابل توصیف ایرانی است.

پس خوشنویسی فارسی و سیستم تحریریه که کار با آن را مطلوب می کند چیست؟

راز در فیلمنامه و مکانیک آن نهفته است. این اسکریپت ، که به زبان فارسی یا فارسی نوشته شده است ، به عنوان متن عربی معروف است. لازم به ذکر است که اصطلاح فنی عربی اسکریپت به فیلمنامه ای است که در ایران ، ترکمنستان ، تاجیکستان ، افغانستان ، پاکستان ، سایر کشورهای عربی و سایر مناطق هندی در آنجا که به زبان پشتو صحبت می شود ، استفاده می شود. علاوه بر این ، این سیستم قبل از غربی شدن توسط آتا ترک ، سیستم رسمی نوشتن در ترکیه بود. بنابراین استفاده از آن برای نوشتن در بیش از ده ها گویش و زبان مختلف باعث ایجاد فرهنگ طبیعی از سبک ها و ویژگی های خاص شده است.

زبان ملی ایران به فارسی یا پارسی گفته می شود. فارسی و عربی از الفبای مشابهی استفاده می کنند اما فارسی چهار حرف اضافی دارد. در عربی صدای Pe ، Che ، Zhe یا Ge وجود ندارد. به همین دلیل در امارات به جای پپسی ، Bebsi دریافت می کنید. اگرچه هر دو زبان در طول تاریخ از یکدیگر وام گرفته اند ، واژگان و دستور زبان فارسی با زبان های عربی بسیار  تایپوگرافی حروف فارسی متفاوت است.

فارسی از راست به چپ نوشته شده است و از 32 حرف تشکیل شده است. تقریباً هر کلمه ای را می توان بدون بلند کردن دست نوشته خود از روی کاغذ نوشت ، به این معنی که معمولاً همه شخصیت ها به هم متصل هستند. این باعث می شود فارسی یک فیلمنامه بسیار روان و انعطاف پذیر باشد. برای اینکه بتوانید پیچیدگی فیلمنامه را بفهمید بهتر است تصوری خشن از آناتومی حروف فارسی داشته باشید. برای آسانتر کردن این موضوع ، بیایید لحظه ای خطاطی را فراموش کنیم و به فونت هایی که برای اهداف روزمره طراحی شده اند نگاه کنیم.

هر حرف حداکثر چهار شکل مختلف دارد:

فرم رایگان: وقتی بدون اتصال به شخصیت دیگر ظاهر می شود.

شکل اولیه: وقتی شخصیت اولین شخصیت در یک کلمه است ، بنابراین تنها پس از خود به کاراکتر وصل می شود.

فرم واسطه: وقتی شخصیت پس از و قبل از خودش به کاراکترها وصل می شود.

فرم نهایی: هنگامی که کاراکتر فقط قبل از خودش به کاراکتر وصل شود.

به عنوان ویژگی نامه خاص ، اشکال مختلف نامه  تایپوگرافی حروف فارسی در حقیقت یک شکل واحد با پسوندهای مختلف از آن شکل دارند. این برنامه های افزودنی یا در زیر ، یا بالاتر از پایه شروع می شوند. اگر قرار است به دو شخصیت بپیوندد ، پسوند همیشه روی پایه قرار می گیرد. به عبارت دیگر - هر دو شخصیت همیشه در پایه ملاقات می کنند.

پس چه اتفاقی می افتد که تایپ می کنید؟
قلمهای فارسی باید "قلمهای هوشمند" باشند. قلم بسته به موقعیت آن در کلمه باید تصمیم بگیرد که در کدام فرم باید ظاهر شود. Open Type با ارائه تمام اشکال مختلف حروف و همه استثنائات و اتصالات ویژه ، مشکلات را برطرف کرده است. در اینجا نمونه ای از نامه هایی که به عنوان نویسنده به کار می روند ، یک کلمه چهار حرف را می نویسد.
 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی